Var din kuffert ikke på bagagebåndet?
Heldigvis er der hjælp at hente, så du undgår at få ferien ødelagt - både før, under og efter bagageforsinkelsen.
Du er ankommet til din destination og mangler kun ét sidste stop, inden ferien skal nydes - bagagebåndet. Dine medrejsende har så småt fået deres kufferter, mens du selv står tilbage, og frygten for at have mistet ferieoutfittet og resten af dine medbragte ejendele spreder sig.
Er uheldet ude, er der heldigvis hjælp at hente. Du kan nemlig få dækket indkøb af tøj og andre nødvendigheder. Til at starte med er det en god idé at undersøge, hvad du har krav på, og her bør du starte hos dit fly- eller rejseselskab. De kan oplyse dig om, hvilke ekstraudgifter de dækker, og hvornår du kan forvente, at din bagage dukker op igen. Deruodver skal du melde forsinkelsen til flyselskabet og sørge for at få en skriftlig bekræftelse i form af en PIR (Property Irregularity Report).
Hvis det skulle vise sig, at du ikke får erstattet dine ekstraudgifter, skal du kontakte dit forsikringsselskab - og her skal du bruge PIR-rapporten som dokumentation.
Køb kun det mest nødvendige
Med en Gouda rejseforsikring kan du få erstatning for bagageforsinkelse, når bagagen er mere end 5 timer forsinket fra ankomsttidspunktet. Som udgangspunkt kan du købe det, du mangler, svarende til indholdet i kufferten, men du har pligt til at begrænse indkøbene til det mest nødvendige. Du kan finde det præcise beløb i betingelserne.
Husk at gemme PIR-rapporten og kvitteringerne fra dine køb, da du skal uploade dem, når du anmelder skaden til os. Du behøver ikke bruge ferien på at anmelde skaden - det kan du sagtens vente med, til du er hjemme igen.
Skal du på aktivitetsferie, vil du som regel kunne leje ski, cykel og andet sportsudstyr op til maksbeløbet. Det samme gælder for barnevogn, barnesæde og lignende.
Læs mere om dækning på Goudas rejseforsikringer
Hvis bagagen aldrig dukker op
Hvornår kan du regne bagagen for bortkommen? Hvis der går flere uger, uden at den er kommet frem, og flyselskabet endnu ikke ved, hvor den befinder sig, kan du søge om erstatning fra flyselskabet eller dit forsikringsselskab. Vi anbefaler dig at vente i mindst fire uger.
Det sker nemlig meget sjældent, at in-checket bagage aldrig kommer frem. Faktisk er det kun én ud af 50.000 kufferter, som forsvinder for altid. Vi anbefaler dig også at vente lidt tid med anmeldelsen. For hvis bagagen dukker op igen, tilhører den dit forsikringsselskab, når du har fået udbetalt erstatning. Du kan dog ofte få den igen ved at tilbagebetale den erstatning, du har modtaget.
Have you found this suitcase?
I nogle tilfælde kan flyselskabet ikke lokalisere kuffertens ejer. Skulle bagagemærkat eller navneskilt ryge af kufferten, er det en god idé at have kontaktinfo noteret inde i kufferten. Lad Gouda hjælpe dig og lufthavnspersonalet på vej - download og udfyld vores PDF
Er du i tvivl?
Hvis du er i tvivl omkring, hvordan du er dækket, eller hvad du skal gøre i tilfælde af, at din bagage ikke kommer frem, er du altid velkommen til at kontakte os.