Coronavirus: Sådan dækker din forsikring

Udenrigsministeriet ændrer løbende rejsevejledningerne og det er dit eget ansvar at opdatere dig på deres hjemmeside.

Nedenfor har vi opstillet en række spørgsmål/svar i forbindelse med COVID-19.

Informationen er senest opdateret 28. januar 2022.  

Udvidelser af forsikringerne

Vi har udvidet dækningerne på en række af vores forsikringer, så du er endnu bedre dækket i en ganske særlig tid. 

  • Ferier i Danmark 
    Vi har udvidet dækningen af din årsrejseforsikring, så den også sikrer dig på ferier i Danmark i perioden 1. juni 2021 til og med 31. december 2022. For rejser i Danmark dækkes bl.a. 

    • Feriekompensation, hvis du bliver syg med Covid-19 eller anden sygdom, som ødelægger din ferie.
    • Udgifter til ny feriebolig, hvis den du havde lejet, bliver skadet af fx brand eller vandskade.
    • Udgifter til indhentning af din rejserute, hvis du uden egen skyld og uden at kunne forudse det, møder for sent op til et offentligt transportmiddel fx en booket færgeafgang eller pladsbillet på et tog.

    Bemærk, at udvidelsen af årsrejseforsikringen ikke giver adgang til følgende dækninger i betingelserne ved rejser i Danmark: Behandling på Privathospital/klinikker/læger, privatansvar, retshjælp i udlandet og ulykke.

    Feriekompensation 
    Årsrejseforsikringen er også udvidet, så du kan få feriekompensation for mistede feriedage i tilfælde af, at du må evakueres fra et grønt eller gult land/område. Udvidelsen gælder for rejser med ud- og hjemrejse i perioden 1. juni 2021 til og med 31. december 2022.

  • Karantæne i udlandet uden sygdom 
    Har du købt en enkelrejseforsikring med Super dækning efter 2. december 2020, dækker forsikringen ekstraudgifter til ophold og indhentning af ny rejserute i tilfælde af, at du forpasser din videre rejse pga. karantæne på destinationen.

    Feriekompensation 
    I tilfælde af at du må evakueres fra et grønt eller gult land/område. Udvidelsen gælder for rejser med ud- og hjemrejse i perioden 1. juni 2021 til og med 31. december 2022. Det er en forudsætning, at din forsikring indeholder dækning for Feriekompensation.

  • Vi har udvidet afbestillingsdækningen og -forsikringen, så din forsikring dækker hvis rejsen eller rejsens hovedformål ikke kan gennemføres som følge af en pludselig opstået hændelse.

    Det er en forudsætning, at hændelsen udspringer af Covid-19 samt at forsikrede ikke kunne forudse denne ved bestilling af rejsen eller afhjælpe den før afrejsen.

    Udvidelsen gælder for forsikringer med afbestillingsdækning og ved afbestilling af rejser med afrejsedato fra og med 1. juni 2021 og til og med 31. december 2022. Det er en forudsætning, at skaden er opstået i forsikringsperioden fx at området går fra grøn/gul til skraveret orange/orange/rød. Dækningen kan også udløses, hvis landet skifter fra skraveret orange til orange.

    Læs mere om hvad farverne betyder på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Afbestillingsforsikring

  • Har du en rejseforsikring inkl. afbestillingsforsikring, dækker forsikringen, hvis du bliver sat i karantæne uden at være syg og derfor ikke kan påbegynde din rejse fra Danmark. Gælder for rejser med afrejsedato fra 1. juni 2021 til og med 31. december 2022.

    Bemærk, at du altid først skal kontakte din rejseudbyder eller -arrangør for refusion.

  • Hvis der indføres nye og mere restriktive rejseråd for din rejsedestination efter, at du har købt forsikringen og rejsen, vil afbestillingsforsikringen dække. Det gælder dog kun, hvis destinationen på bestillingstidspunktet var grøn eller gul og på afrejsetidspunktet er ændret til skraveret orange/orange eller rød. Dækningen kan også udløses, hvis landet skifter fra skraveret orange til orange.

    Bemærk, at du altid skal kontakte din rejseudbyder eller -arrangør for refusion først.

    Ovenstående gælder for alle kunder med en forsikring med afbestillingsdækning og ved afbestilling af rejser med afrejsedato fra og med 1. juni 2021 og til og med 31. december 2022.

    Læs mere om hvad farverne betyder på Udenrigsministeriets hjemmeside.

  • Ja. Har du en afbestillingsforsikring eller en rejseforsikring inkl. afbestillingsforsikring, dækker forsikringen, hvis der pludselig indføres yderligere indrejserestriktioner fx krav om vaccine eller indrejsekarantæne ved ankomst, så du må sidde i karantæne i en stor del af din ferie. Gælder for rejser med afrejsedato fra 1. juni 2021 til og med 31. december 2022.

    Bemærk, at du altid skal kontakte din rejseudbyder eller -arrangør for refusion først. 

  • Hvis du har købt en afbestillingsforsikring, dækker den i tilfælde af akut opstået sygdom herunder ved et positivt testsvar for COVID-19.

  • Ja, din afbestillingsforsikring dækker, hvis rejsens primære formål ikke kan gennemføres grundet Covid-19. Det betyder fx, at du kan få erstatning for udgifter til rejse, hvis skulle have været rejst afsted til udlandet for at se en fodboldkamp, deltage i et bryllup eller have været til koncert. Som erhvervsrejsende med Flex Business er du også dækket, hvis du skulle have været på messer eller lignende. Husk at din private årsrejseforsikring ikke dækker messer. 

    Vi har udvidet afbestillingsdækningen for vores forsikringer, så det gælder for rejser med afrejsedato 1. juni 2021 til og med 31. december 2022, så længe rejsen er bestilt mens destinationslandet i følge Udenrigsministeriet var grønt eller gult.

    Bemærk, at du i første omgang skal søge refusion hos arrangøren af det arrangement, du skulle have deltaget i. 

    For information om hvordan afbestilling af arrangementer i Danmark dækkes, se spørgsmålet "Hvordan dækker forsikringen afbestilling af rejser i Danmark?"

  • Afbestillingsforsikring (6%)
    Forsikringen dækker ift. det beløb, du har købt forsikringen til at dække - uanset om rejsen, arrangementet eller opholdet skulle være afholdt i Danmark eller udlandet.

    Privat årsrejseforsikring inkl. afbestillingsdækning og årsafbestillingsforsikring
    Hvis du har tilvalgt afbestillingsdækning på din årsrejseforsikring, dækker forsikringen, hvis rejsens eller opholdets hovedformål fx en koncert, messe eller familiebegivenhed ikke kan gennemføres grundet Covid-19. Vi har udvidet forsikringen, så dette gælder for afbestilling af rejser, arrangementer og ophold i Danmark med afrejsedato fra 1. juni 2021 til og med 31. december 2022.

    Bemærk, at du i første omgang skal søge refusion hos rejseoperatøren eller arrangøren af det arrangement, du skulle have deltaget i

  • Hvis du har købt en Gouda 6% Afbestillingsforsikring efter den 23. april 2021 gælder svarene på nedenstående spørgsmål også for dig.

    • Grønne og gule lande/områder 
      Fraråder Udenrigsministeriet ikke at rejse til det planlagte område/land, dækker rejseforsikringen ikke afbestilling, medmindre der er tale om en anden dækningsberettiget skade på forsikringen fx akut opstået sygdom hos dig eller i din nærmeste familie. Du skal i stedet kontakte rejsebureau eller arrangør og høre om dine muligheder for at afbestille.
    • Skraveret orange/ orange og røde lande/områder 
      Du skal tage kontakt til dit rejsebureau eller -formidler. Hvis Udenrigsministeriet fraråder at rejse til det planlagte område/land, er du i følge loven om pakkerejser berettiget til at aflyse rejsen hos rejsebureauet eller formidleren og få fuld refundering. Du vælger selv, om du vil acceptere en voucher, men er ikke forpligtet til det. Rejsebureauet eller formidleren kan dog stille krav om slutbetaling af rejsen eller oplyse dig om, at rejsen først kan aflyses 10-14 dage før planlagt afrejse. Du kan læse flere råd om, hvad du skal gøre på Pakkerejseankenævnets hjemmeside.
    • Grønne og gule lande/områder
      Er landet/området gult eller grønt på det tidspunkt, hvor du ønsker at afbestille din rejse, dækker forsikringen ikke afbestilling, medmindre der er tale om en anden dækningsberettiget skade på forsikringen fx akut opstået sygdom hos dig eller i din nærmeste familie.
    • Skraveret orange, orange og røde lande/områder 
      Vi kan tidligst vurdere om der er dækning 7 dage før planlagte afrejse. Er landet/området skraveret orange, orange eller rødt 7 dage før afrejse, dækker forsikringen afbestilling, hvis rejsen er bestilt på et tidspunkt hvor Udenrigsministeriet ikke frarådede at rejse dertil (grøn/gul). Du kan få dækket de udgifter, der ikke refunderes af fx flyselskab eller anden rejseleverandør eller -formidler. Dækningen kan også udløses, hvis landet skifter fra skraveret orange til orange.

    Bemærk, at forsikringen altså ikke dækker, at du ikke har lyst til at rejse eller frygter at blive smittet med corona. Dette gælder uanset om du skal til et grønt, gult, skraveret orange, orange eller rødt område.

    Hvis du er helt sikker på at du ikke kommer til at rejse, uanset hvordan situationen er på afrejsedagen, kan det være fornuftigt at afbestille nu. Du må dog være forberedt på at du risikerer at tabe eventuelt depositum eller andre udgifter, du ikke får refunderet af rejsearrangør eller flyselskab. Hvis det siden viser sig, at rejserådet på afrejsedagen giver ret til afbestilling, kan du melde skaden til os.

    Læs mere om hvad farverne betyder på Udenrigsministeriets hjemmeside.

  • Hvis du køber en rejse til et land/område, som på tidspunktet for bestilling af rejsen er skraveret orange, orange eller rødt, dækker rejseforsikringen ikke afbestilling i tilfælde af, at du ikke kan komme afsted fordi landet/området stadig er orange eller rødt på afrejsetidspunktet. Dækningen kan også udløses, hvis landet skifter fra skraveret orange til orange.

    Hvis du køber en rejse til et land/område, som på tidspunktet for bestilling af rejsen er gult eller grønt, og Udenrigsministeriet efter du har bestilt din rejse, ændrer rejsevejledningen til skraveret orange, orange eller rød for din destination, dækker din rejseforsikring afbestilling, hvis du har tilvalg dækning for afbestilling.

    Læs mere om hvad farverne betyder på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Fremtidige rejser

Husk at det er dit eget ansvar at undersøge, hvilke indrejseregler der er til din rejsedestination inden afrejse. Du kan finde information på Udenrigsministeriets hjemmesidecoronasmitte.dk og Find os i verden (um.dk).

  • Sygdomsrelaterede spørgsmål

  • Hvis du har en feriebolig i udlandet og vælger at arbejde ”hjemmefra” derfra, betragtes det som en ferierejse, selvom du udfører arbejde for din danske arbejdsgiver under dit ophold.

    Du vil derfor være dækket med Goudas privat enkeltrejseforsikring eller årsrejseforsikring

    Nb! Du skal selv undersøge, om opholdet har indflydelse på din skattebetaling eller din ansættelse i øvrigt.

    Bemærk, at vi altid anbefaler, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledning.

    Hvis rejsen sker efter anmodning fra din arbejdsgiver og for dennes regning, defineres turen som en forretningsrejse. Dermed skal du forsikres med en erhvervsrejseforsikring.

  • Hvis du er under 18 år og fx på en studietur ikke kan følge din gruppe på den videre planlagte rejse fordi du bliver testet positiv for Covid-19 (uden at være hospitalsindlagt) dækker forsikringen tilkaldelse/sygeledsagelse.

    Det er en forudsætning, at din forsikring indeholder dækning for Tilkaldelse/Sygeledsagelse.

    Er du over 18 år, dækker forsikringen i henhold til betingelserne.

  • Transport, karantæne og øvrige spørgsmål

  • Hvis dit fly bliver aflyst skal du kontakte flyselskabet for hjælp til ombooking eller kompensation. Har du købt en pakkerejse hos et rejsebureau, skal du kontakte rejsebureauet.

    Bliver dit fly forsinket kan du både søge kompensation hos flyselskabet og søge eventuelle ekstraudgifter i den forbindelse dækket af din forsikring.

    Medfører forsinkelsen, at du misser din videre transport fx hvis du skal mellemlande, dækker forsikringen ekstraudgifter til indhentning af rejserute. Er der tale om sammenhængende billetter med en eller flere mellemlandinger, skal du dog først kontakte flyselskabet for ombooking eller kompensation.

    NB! Det fremgår af din forsikringspolice, om du har dækning for ’flyforsinkelse/forsinket fremmøde’ samt makssum.

    Læs mere her: Flypassagerers rettigheder og Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

  • Hvis din bagage ikke bliver udleveret på ankomstdestinationen pga. mangel på bagagepersonale, dækker forsikringen rimelige og nødvendige ekstraudgifter til erstatningskøb i den periode forsinkelsen står på.

    Vi anbefaler, at du altid pakker badetøj og andre nødvendigheder til 1-2 dage i håndbagagen, så du er sikret en god start på ferien.

    NB! Det fremgår af din forsikringspolice, om du har dækning for bagageforsinkelse samt makssum.

  • I øjeblikket er der udfordringer med mangel på personale i sikkerhedskontrollen i mange lufthavne, hvilket nogle steder medfører timelange køer.

    Hvis du har tegnet en forsikring med dækning for ’Forsinket fremmøde’, dækker forsikringen ekstraudgifter til indhentning af rejserute, hvis du uden skyld og uden at kunne forudse det møder for sent op til dit fly.

    Som situationen er pt., betyder det, at der alene vil være dækning, hvis du har taget de nødvendige forhåndsregler i forhold til at ankomme ekstra tidligt i lufthavnen, men alligevel misser dit fly pga. kø i sikkerhedskontrollen.

    Vi beder vores kunder holde sig opdateret på, hvordan situationen er i deres aktuelle afrejselufthavn og tilpasse sig det. I forhold til at dokumentere en eventuel forsikringsbegivenhed, beder vi vores kunder om at gemme kvittering for tog/bus til lufthavnen eller fx tage et billede af køen ved sikkerhedskontrollen, hvis man er bekymret for at kunne nå igennem.

  • Goudas enkelt- og årsrejseforsikring dækker ikke skader opstået som følge af strejke, og vi anbefaler derfor, at du kontakter dit rejsebureau eller flyselskab.

    Har du købt en erhvervsrejseforsikring, kan der være dækning for nogle typer skader, men som udgangspunkt skal du også her kontakte dit rejsebureau eller flyselskab.

    Læs om dine rettigheder her: Flypassagerers rettigheder - Your Europe (europa.eu)

  • Har du købt en enkelrejseforsikring med Super dækning efter 2. december 2020, dækker forsikringen ekstraudgifter til ophold og indhentning af ny rejserute i tilfælde af, at du forpasser din videre rejse pga. karantæne på destinationen.

    Vi dækker med op til maks. 3 dages feriekompensation eller indtil isolationen ophæves, hvis du af de lokale myndigheder bliver påbudt isolation pga. Covid-19 på feriestedet, og dette ikke var forventeligt ved indrejse. Det kan f.eks. være i tilfælde af nærkontakt til smittet.

    Erstatningen opgøres efter punktet ”Feriekompensation” i betingelserne og forudsætter, at din forsikring indeholder dækningen ”Feriekompensation. Dækningen tilbydes ekstraordinært til og med 31.12.2022

    Bliver man smittet dækker forsikringen som normalt.

  • Ja. Vi har udvidet dækningen af din private årsrejseforsikring, så den også sikrer dig på ferier i Danmark til og med 31. december 2022. For rejser i Danmark dækkes bl.a. 

    • Feriekompensation hvis du bliver syg med Covid-19 eller anden sygdom, som ødelægger din ferie.
    • Udgifter til ny feriebolig, hvis den du havde lejet, bliver skadet af fx brand eller vandskade.
    • Udgifter til indhentning af din rejserute, hvis du uden egen skyld og uden at kunne forudse det, møder for sent op til et offentligt transportmiddel fx en booket færgeafgang eller pladsbillet på et tog.

    Bemærk, at udvidelsen af den private årsrejseforsikring ikke giver adgang til følgende dækninger i betingelserne ved rejser i Danmark: Behandling på Privathospital/klinikker/læger, privatansvar, retshjælp i udlandet og ulykke.

  • Hvis du bliver testet positiv for COVID-19, dækker forsikringen på samme måde som ved anden type sygdom dvs. bl.a. udgifter til lægebehandling og feriekompensation. Husk at en positiv hjemme/kviktest altid skal bekræftes af en PCR-test.  

    Hvis du havde symptomer allerede inden afrejse, er der ikke tale om akutopstået sygdom, og forsikringen yder derfor ikke dækning.

Brug for hjælp?

Vi opdaterer løbende informationerne her på siden. Orienter dig om udviklingen hos Udenrigsministeriet  l Sundhedsstyrelsen l WHO | Forbruger Europa.

Har du spørgsmål til en eksisterende skade eller et fik du ikke svar på dit spørgsmål her på siden, kan du kontakte vores skadeafdeling på +45 8888 8160 alle hverdage kl. 10-15.